Skip to main content

Kecoh Tentang Google Nose BETA

Assalamualaikum dan salam semua.

Habis satu dunia tergempar dek al-kisah tentang Google Nose BETA yang timbul di toolbar nya. Katanya Google baru lancarkan fungsi baru iaitu pengguna boleh menghidu aroma yang terdapat di persekitaran kita.

Bagaimana Goole Nose bertindak?

Caranya dengan hanya klik tool Nose Beta tu saja. Anda akan dibawa ke sebuah landing page yang menampilkan video dan paparan tentang produk terbaru tersebut. Memang tak pernah terfikir pulak yang kita hidu melalui online saja. Kreatif dan inovatif idea nie kan?




"Google Nose bekerja dengan menyimpan lebih dari 15 juta scentibytes di tempat penyimpanan bernama Aromabase. Anda hanya mencari data tentang sesuatu seperti biasa, masukkan kata kunci di kotak pencarian, maka akan muncul sebuah toolbar biru bertuliskan "Smell". Tak lama, Google akan mengirimkan foto dengan gelombang infrasound. Secara sementara, Google akan menyatukan molekul-molekul di sekitar Anda untuk membentuk contoh aroma yang dimaksud. Aroma apa pun yang dicari, termasuk aroma telah berjaya --seperti dicontohkan di videonya-- akan dikirimkan dan bisa dihirup bila Anda mengendusnya dekat monitor komputer anda."

Ditambahkan lagi, Google Nose (Beta) juga boleh digunakan dengan Android dengan Google Now, tetapi, masih di dalam proses tetapan beta, maka ada kemungkinan fungsi ini tidak bekerja sepenuhnya.

Tapi jangan kecewa bila ternyata aroma yang dicari tak pernah tercium di dekat monitor anda, sebenarnya ini semua propaganda saja sebagai satu gurauan April Mop/April Fool's.


Maklumat lanjut boleh tengok di sini Google Nose (Beta).

Comments

Popular Posts